School


LocatieGeuzenweg 84
TypeSchool
Onderdeel vanmet onderwijzerswoning
Bouwperiode1905 - 1906
Opdrachtgever
ArchitectHogervorst, E.
Datum aanwijzing

Inleiding
De school voor Christelijk lager onderwijs, met rechts ervan een aangebouwde onderwijzerswoning, is gebouwd in 1905-1906, naar een ontwerp van de architect E. Hogenvorst. In 1912 is de 'School met den Bijbel' verhoogd met een verdieping met twee klaslokalen, eveneens ontworpen door Hogenvorst. Het schoolgebouw en de onderwijzerswoning zijn gebouwd in een voor de bouwtijd karakteristieke Overgangsstijl met Art Nouveau elementen in de detaillering.

Omschrijving
Het vanuit een rechthoekige plattegrond op getrokken schoolgebouw staat met twee bouwlagen onder een met pannen gedekt schilddak. De gevels zijn van gepleisterde baksteen met decoratieve accenten van schone, rode verblendsteen en muurankers. De gevels bevatten voornamelijk recht gesloten gevelopeningen met roedenverdeling in de vensters.
De symmetrische voorgevel heeft een iets hoger opgaande, puntgevelvormige ingangsrisaliet met een dwarskap in de vorm van een zadeldak. De risaliet bevat op de begane grond een rondboogportiek met een dubbele paneeldeur met getraliede deurlichten onder een rondboogbovenlicht met roedenverdeling. Rondom de portiekboog is met schijnvoegen een klimmende keperboog in de pleisterlaag aangegeven. In de verdieping staat een venster met een samengesteld raam (traplicht). Daarboven staat ANNO 1906 in de gevel vermeld. De geveltop heeft een kleine houten tuit als bekroning en is voorzien van een ruitvormig motief. Aan weerszijden van de risaliet staan twee vensters in de gevel. Deze gevelpartijen hebben een horizontale gevelbeƫindiging met een uitgemetselde lijst van rode verblendsteen. Voor het rechter deel van de gevel bevindt zich een gemetselde bloemen-/plantenbak.
Tegen de linker zijgevel staan enkele kleine uitbouwtjes. Tegen de rechter zijgevel staat de onderwijzerswoning.

Waardering
Het schoolgebouw met aangebouwde onderwijzerswoning is van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische, de architectuurhistorische en de ensemblewaarde, alsmede vanwege de gaafheid.
Het onderwijsensemble heeft cultuurhistorische waarde als een bijzondere uitdrukking van een typologische ontwikkeling in de bouw van gebouwen voor het onderwijs.
Het schoolgebouw en de onderwijzerswoning zijn van architectuurhistorisch belang vanwege de kwaliteit van het ontwerp en vanwege de voor de bouwtijd kenmerkende hoofdvorm, materiaalgebruik en detaillering.
Het schoolgebouw en de onderwijzerswoning hebben ensemblewaarde vanwege de sterke architectonische samenhang tussen de onlosmakelijk met elkaar verbonden onderdelen en vanwege de stedenbouwkundige samenhang met de nabij staande bebouwing.
Het schoolgebouw en de onderwijzerswoning zijn tevens van belang vanwege de herkenbaarheid en de grote mate van gaafheid van het exterieur.
Omdat er nog weinig scholen zijn waarbij school en onderwijzerswoning een geheel vormen is er sprake van zeldzaamheidswaarde.

Klik op een foto
voor een vergroting.



ID: GMH0811